2012-07-02

Auktoriteter i ditt liv

Det finns de som har större inflytande över dig än folk i allmänhet. Det kan vara för att de har makt, för att de är duktiga på något, för att de är bra på att uttrycka sig eller av någon annan orsak.

Lyssna på det de säger, men försök tänka själv. Det finns ingen auktoritet som alltid har rätt och man kan ofta hitta en annan auktoritet som tycker tvärt emot den första.

Den som är bra på en sak är ingen expert på en annan. Om en person har vunnit OS-medaljer i längdskidåkning är den inte automatiskt expert på vilken frukost som är nyttigast för dig.

Den som är duktig på att framföra en åsikt och att hitta argument för den har inte nödvändigtvis rätt, bara för att du inte kan hitta en lucka i resonemanget. Det är samma sak med den som aldrig ger sig, envishet är ingen indikator på rätt eller fel.

Misstro auktoriteter. De kan vara ute efter något annat än det de säger, de kan själva vara missledda och de kan helt enkelt ha fel.

Jag är en auktoritet i ditt liv: jag är upphovet till ditt liv, jag har ekonomisk och laglig makt över dig till din 18-årsdag, jag kan än så länge vinna varje debatt och jag ger mig inte så lätt. Misstro mig också.